WILL: Taj Mahal – jeden z siedmiu Cudów Świata

Podczas naszej pracy w szkołach w trakcie lekcji o zanieczyszczeniu powietrza jako przykład jego skutków podawałem dzieciom Taj, który z powodu kwaśnych deszczów i toksycznych związków w atmosferze zmienia swój kolor z białego na żółty. Teraz sami mogliśmy się o tym przekonać. Tym razem naszym łupem padło miasto Agra.

Po wyjsciu z autobusu i znalezieniu oczywiście zbyt drogiej rikszy spotkało nas pierwsze rozczarowanie. Okazało się, że przyjechaliśmy akurat w dniu w którym Taj Mahal jest zamknięty dla zwiedzających. Na szczęście było już po 17:00 więc po znalezieniu hotelu zledliśmy kolację i po krótkim spacerze po okolicy resztę wieczoru spędziliśmy w pokoju. W międzyczasie okazało się również, że spędzimy w Agrze jeden dzień więcej niż początkowo planowaliśmy. W biurze podóży gdzie chieliśmy kupić bilety okazało się, że nie ma już miejsc na pociąg do Amritsaru następnego dnia.

Z myślą, że zostajemy jeszcze jedną noc, postanowiliśmy ten dzień poświęcić jedynie na Taj Mahal. Marmurowe mazoleum zbudowane przez maharadże dla swojej żony uważane jest za jeden z Cudów Świata oraz za jedno z najromantyczniejszych jego miejsc. Możliwe, że tak było przed najazdem zagranicznych turystów do Indii. Obecnie nie możliwe jest praktycznie zrobienie sobie zdjęcia z pałacem w tle bez obceności na nim osób trzecich. Taj przyciąga jednak mimo tego, jak i mimo wygórowanych cen biletów.Jak we wszystkich zabytkach w tym kraju i tutaj obowiązują osobne ceny dla obywateli Indii (20 rupii) i dla cudzoziemców(750 rupii!).

Wiele osób będąc w tutaj zapomina, że oprócz Taj Mahal Agra ma również drugi równie imponujący zabytek. Jest nim Fort zbudowany z czerwonego piaskowca mieszczący się na drugim brzegu rzeki. W nim właśnie spędziliśmy nasz ostatni dzień w tym mieście. Po jego zwiedzeniu czekała już nas tylko droga na dworzec kolejowy i nasza pierwsza podróż indyjskim pociągiem.